För några dagar sedan publicerade jag min trendspaning från höstens upplaga av Formex – och precis som alltid vid start av en ny säsong är det väldigt mycket prat om trender i form av färgskalor, mönster, material och stilar. Jag slits mellan att säga att det viktiga är inte att vara trendig. Det är du och den/de du eventuellt delar hem med som ska trivas. Det spelar ingen roll om det är trendigt eller ej. Utgå från ert tycke och smak när ni inreder och låt trenderna fungera som inspirationskälla eller startmotor för att kicka igång processen. Det syns när man tycker om sitt hem och har inrett det med hjärtat!
Men, samtidigt, i min yrkesroll förväntar sig mina uppdragsgivare att jag har koll på vad som komma skall – inte bara i höst och i vår, utan vad som händer nästa höst. Därför är trender en ständigt närvarande och väldigt viktig faktor i mitt arbete.
Det jag tycker är mest intressant att fördjupa mig i, i egenskap av att driva en kommunikationsbyrå specialiserad på möbel- och inredningsbranschen är att fundera och reflektera kring är VARFÖR vissa färger, mönster, stilar eller föremål blir populära. Inte att bara konstatera att det här ser vi nu och det här ser vi om ett tag. För det är först när man vet varför som det går att göra sina egna tolkningar, ta fram nya produkter eller tjänster, bygga miljöer för bild eller skapa inredningskoncept som känns rätt både nu och ett bra tag framöver.
Flera gånger per år går jag på olika typer av trendseminarier som berör alltifrån vad vi kommer få se för kulörer och material framöver till seminarier som behandlar våra beteenden. Just nu ser jag allra mest fram emot att få kicka igång hösten med trendseminariet Next Strategy som handlar just om våra beteenden och hur de kommer att förändras framöver och vad det får för inverkan på hur vi konsumerar och inreder. Värdefulla kunskaper i mitt arbete.
När jag kom hem från Möbelmässan i Milano tidigare i våras var mitt bestående intryck att mötesplatser var viktiga. Vi längtar efter att mötas öga mot öga – att ha tid att sitta ner. Man kunde se ett stort utbud av möbler som inbjuder till att vara tillsammans – stora bord, långbord och pallar.
Vid förra veckans Formex lyssnade jag till Jan Rundgren som pratade om mötet och maten som de viktigaste trenderna. Att köket och matrummet var de viktigaste rummen. Att vi odlar som aldrig förr. Snabbmat har blivit finmat och foodtrucks och juicebarer syns på allt fler ställen.
Parallellt med att vi känner ett allt större behov av att umgås och mötas och att större fokus läggs på maten vi äter ökar utbudet av möbler och inredningsdetaljer som hänger ihop med detta. Tittar vi oss omkring just nu kan vi se att utbudet på t ex serveringsvagnar, stora bord, skärbrädor och pallar ökat rejält. Det är inte heller en slump att IKEA-katalogen för 2016 har fått rubriken “Ta vara på ögonblicken”. Ett tema som fokuserar på livet i och omkring köket och de små magiska ögonblicken i vardagen som sker där.
Inför katalogsläppet gjorde Ikea 8 500 intervjuer runt om i världen – från Stockholm till städer som Dubai, Shanghai och New York. Genomgående för alla i rapporten är att vi i våra stressade liv vill umgås mer med varandra.
I radioprogrammet Medierna i P1 pratade Marcus Engman, designchef på IKEA, strax innan jul om framtidens samlingsplats i hemmet “Jag kan förutse att bordet kommer tillbaks som en intressant plats att umgås kring. För trots allt är det ergonomiskt mycket bättre att sitta runt ett bord och titta på saker. Och vi kanske går tillbaks till 70-talet igen med ”allbordet” där familjen umgicks och arbetade och åt och gjorde läxor samtidigt runt ett och samma bord, så jag tror bordet kan bli ännu viktigare i framtidens hem.”
Kika in på Livet Hemma-bloggen hos IKEA så får du se hur min bloggkollega Pella skapat ett “allbord” i sitt kök – hemmets hjärta.
Det finns mycket mer att reflektera och fundera kring på detta ämne, men jag lämnar det för nu. Tyck gärna till!
Fler trendspaningar dyker upp här på bloggen – var så säker. Men tills vidare passar jag på att önska dig en härlig första vecka i september!