Denna onsdag bjöd bland annat på en föreläsning på Näringslivets hus om hur man bygger varumärken. Föreläsare var Jesper Fritzson från reklambyrån IPM Ulricehamn. En intressant föreläsning med en hel del aha-upplevelser. Ett varumärke byggs inifrån och ut, men värderas utifrån och in. För att bygga ett varumärke gäller det att vara strukturerad. Steg ett är att hitta kärnan i sitt eget varumärke. Fokusera på varumärkets egenskaper och vilka fördelar kunden får av dessa. Vilka värden har varumärket? Hur får det kunden att känna sig? Personlighet. Vem är vi, hur är vi/uppfattas vi när vi använder varumärket. Kärna och essens. Vilka är de emotionella och rationella skälen för konsumenten att välja just mitt varumärke?
Det är ju just så, många av våra val grundar sig i ett emotionellt beslut. Vi bär alla omkring på olika “valstegar” beroende vilka val som ska göras. Och eftersom vi alla har olika värderingar ser våra stegar väldigt olika ut.
Åh, jag tycker sånt här är så otroligt intressant, även om det kanske blev lite si och så med den kortfattade sammanfattningen såhär på “nattakröken”. Vad ska man läsa/utbilda sig till om man vill lära sig mer om sånt här?! Annars får jag väl testa på “learning by doing” och göra ett seriöst försök att bygga upp och utveckla mitt eget varumärke, fixa&dona.
Mobilfoto: Hildur Blad
4 comments
Hej! Vill man lära sig mer om sådant ska man nog läsa marknadsföring (en del av företagsekonomin inom högskolevärlden) eller någon kurs på Berghs eller liknande reklamskola. Marknadsföring och varumärkesbyggande är väldigt intressant! :)
Hej Linnea!
Tack för ditt svar. Jag märker att jag funderar alltmer på varumärken och hur dessa byggs upp, vilket säkerligen till stor del beror på att jag är anställd på ett företag som inte är så välkänt i mina trakter men som däremot har gott rykte i våra tre storstäder. Så som säljare fajtas jag dagligen med att sälja in vårt varumärke till kunderna. Därför tycker jag det är extra intressant med såna här föreläsningar!
Hej! det där låter jätteintressant. Så som jag ser det har du redan ett varumärke, så vad du kanske vill är att “spetsa” detta. Berghs har en kurs som kan vara intressant, den är ganska dyr dock.
(Länk: http://www.berghs.se/content/att-positionera-och-bygga-varum%C3%A4rken)
Sen tror jag det finns kurser i marknadsföring och reklam på högskolenivå, kanske går någon på distans, det är praktiskt.
”Learning by doing” är å andra sidan aldrig fel? Frans Melin har skrivit en bok om Varumärkesstrategi, den kanske kan vara något.
Ha en bra dag!
Jenny
Hej Jenny,
Ja fixa&dona kan nog bli ett riktigt bra varumärke om man spetsar till det och har tiden att satsa på att utveckla det. Fick ett av de finaste beröm man kan få för ett tag sedan (i mitt tycke i alla fall) då en person som driver eget inom mediabranschen fick höra mitt företagsnamn för första gången och förundrades över enkelheten och jämförde mig med Apple. Ja att ens bli påtänkt i samma sammanhang som Apple är ju otroligt smickrande, Apple-nörd som jag är.
Stort tack för länkarna och boktipset! Den boken ska jag kolla upp. :-)