Följ med mig på en färgupplevelse – ovan och under vattenytan. Finns det några gemensamma nämnare mellan färgsättning och det som vi kan uppleva under vattenytan? Kan vi lära oss något om färgsättning genom att titta på vad som händer med färgerna i vatten? Följ med mig ner under vattenytan så får du se själv!
Om du inte är dykare eller undervattensfotograf har du troligtvis inte funderat så mycket över vad som händer med färgerna när man kommer ner en bit under ytan. Även fast jag både dyker, fotograferar i vatten och jobbar med färgsättning har jag inte reflekterat kring sambandet förrän nu. Utan det var faktiskt något som slog mig när jag skrev en uppdatering på min LinkedIn-profil tidigare idag.
Under vattenytan försvinner färgerna
När vi beger oss under vattenytan och mängden ljus minskar, då försvinner färgerna. Dessutom försvinner de i en viss ordning. Först försvinner rött, därefter gult, orange, grönt och allra sist blått. Vatten har en annan täthet än luft och släpper inte igenom lika mycket ljus och vissa våglängder försvinner fortare än andra. Därav att olika färger försvinner vid olika djup och ljusförhållanden.
När vi dyker och fotograferar är det därför väldigt användbart med en dyklampa för att färgerna ska “vakna till liv” igen och vår färgupplevelse ska blir mer lik den vi har ovan vattenytan.
Färgupplevelse ovan och under vattenytan – hur hänger det ihop?
Inom färgsättning brukar man prata om egenfärg och upplevd färg.
Ett föremåls upplevda färg (i det här exemplet jag, min utrustning eller djur- och naturliv under vattenytan) är inte är konstant utan beror på omgivande förutsättningar, i detta fall mängden ljus. Samma princip gäller ovan vattenytan där vår upplevelse av en färg bland annat förändras beroende på ljuskälla, rummets väderstreck och mängden ljus.
Egenfärg är den färg föremålet eller ytan faktiskt har. Om du till exempel funderar över att måla med en kulör som har NCS-beteckningen S 3010-G70Y så ser själva färgprovet ut på ett visst sätt.
När du sedan du målar upp kulören S 3010-G70Y på väggarna hemma hos dig, eller kanske ser den uppmålad någon annanstans, under andra förutsättningar – då tycker du att kulören ser annorlunda ut. Din uppfattning och upplevelse av en färg kallas för upplevd färg.
Din färgupplevelse varierar beroende på sammanhang. Plockar du återigen fram ditt färgprov och jämför med den målade ytan under samma förutsättningar, då kommer du se att det är samma kulör.
Kompensation för omgivande förutsättningar
Det mänskliga ögat är bra på att anpassa sig efter olika ljusförhållanden och att göra vissa färgjusteringar. Jag brukar beskriva det som att ögat “vitbalanserar”. Vårt öga letar efter den ljusaste och vitaste punkten och övriga färger bedöms sedan utifrån denna yta.
Ögat försöker göra denna färgkompensation även under vattenytan. Det anpassar sig efter ljusförhållandet och gör en viss justering av färgerna. Därför är min egen upplevelse av färger under vattenytan inte samma som jag ser på bilderna när jag kommer upp på land. Kameran är nämligen inte lika samarbetsvillig att kompensera för färg- och ljusbortfall utan avslöjar mer av hur det faktiskt såg ut. Detta behöver kompenseras med t ex filter, belysning och redigering.
När vi ska måla om väggarna behöver vi kompensera för omgivande förutsättningar för att uppnå vårt önskade slutresultat. Precis som jag gjorde när jag redigerade bilden på mig själv. Jag adderade lite mer av de röda och gula tonerna för att mer efterlikna upplevelsen av mig ovan vattenytan. Likadant är det när vi väljer väggfärg. Vi kan behöva göra justeringar för att den upplevda kulören skall vara mer lik hur vi uppfattade egenfärgen. Hänger du med hur jag menar?
Bild på vatten: Jorge Vasconez on Unsplash